Mindful Mind Tender Heart
Mindful Mind Tender Heart
MENU
Houd me op de hoogte

inhoud blog

06-May-2017

If It Be Your Will


13-Nov-2016

Lang of kort mediteren


27-Sep-2016

Geboorte van een website


13-Nov-2016

Lang of kort mediteren. Regelmatig hoor ik de vraag of kort mediteren niet net zo effectief is als langer mediteren. Er komen steeds meer meditaties op de markt die kort zijn: 5 tot 10 tot 15 minuten. In de geprotocolleerde mindfulness trainingen wordt uitgegaan van een langere tijd van minimaal 30 minuten per dag. Het doet me denken aan een gedicht van ongeveer de 6de eeuw voor Christus van de Chinese filosoof Lao Tse over geduld:

 

Heb je geduld te wachten tot de modder zakt,

Het water helder wordt,

Kun je in stilte verwijlen tot

De handeling vanuit zichzelf ontstaat?

 

Tijdens het leven van alle dag wordt er voortdurend aan het glas geschud en vliegt de modder alle kanten op. Als je ophoudt met schudden, dan heeft het tijd nodig wil de modder naar de bodem kunnen dwarrelen.

 

Een drukke geest kan kalmer worden in 5 tot 10 minuten. Zelfs tot 10 tellen kan een moment van mindfulness zijn, want je neemt een innerlijke ‘pauze’, je reageert niet meteen, je geeft jezelf de kans wat te kalmeren, en je kunt misschien opmerken wat er gebeurt, wat je gedrag en handelen positief kan beïnvloeden.

 

 

Op de foto’s zie je een glas met modder meteen nadat het geschud is, 10 minuten daarna, een paar uur later en een paar dagen later.

 

Hoe langer de modder de tijd krijgt om naar de bodem te zakken, hoe minder vertroebeling en hoe helderder het water. Natuurlijk hangt het ook af van de soort modder en de kracht van de storm. De ene soort modder zakt sneller dan de andere. En stormen kunnen ook erg verschillen in kracht, intensiteit en in wat ze aanrichten.

 

Elk moment van innerlijk ‘pauzeren’ ervaar ik als waardevol. Korte meditaties door de dag heen kunnen een verschil maken. Hoewel de valkuil iets te willen bereiken, bijvoorbeeld iets rustiger of geconcentreerder worden, misschien meer op de loer ligt dan bij langere meditaties. Mijn voorkeur gaat uit naar minstens 1 keer per dag een langere meditatie. Omdat ik dan eenvoudigweg meer tijd maak en daardoor meer tegenkom en meer ontdek. Soms merk ik dat pas na een minuut of 20 een diepe ontspannende zucht ontstaat, vanzelf. Soms komt iets naar boven in m’n bewustzijn, een beeld of herinnering of emotie of lichaamsgevoel, waar ik het liefst van weg wil. Door de langere de meditatie geef ik mezelf de kans bij die ervaring te blijven en het in alle facetten te bekijken. En juist dat heeft me de meeste inzichten gegeven.

 

Mediteren, op een juiste manier geleerd, kan een transformerende werking hebben als je het de tijd geeft in uren en dagen en jaren.

 

 


Geef een reactie

Naam *


Email * (wordt niet gepubliceerd)


Reactie



Type de code over:

CAPTCHA



* verplicht veld









CONTACT
e-mail: info@mindfulmindtenderheart.nl
Telefoon:
(06) 23 82 78 50


De informatie op deze site is voor iedereen, ongeacht leeftijd functie of beroep, die op zoek is naar verdieping van levensvragen of die benieuwd is naar een radicaal andere manier van omgaan met emotionele of fysieke spanning en pijn.


© M.T.C.Meulenbeek All Rights Reserved